Kuvia ja historiaa

Tipasojan kyläyhdistys ry

15.12.1907 perustettiin Kainuun Maaseutukeskuksen jäsenyhdistys Tipasojan osuuskassa- ja Maamiesseura.

Aivan toiminnan alussa järjestettiin muutama kilpailu, juurikasvi ja vihantarehukilpailu, sekä kilpailu makkirakennuksen teosta - eli ken rakensi parhaimman ulkohuussin.

Toiminnan alkuvuosina neuvonta keskittyi kasvitarhanhoitoon, maatalouteen, metsänhoitoon ja osuuskassatoimintaan.

Vuonna -57 yhdistys on rekisteröitiin ja nimi muuttui Tipasojan Maaseutuseuraksi.

Maaseutuseuran alaisuudessa toimi myös Maa- ja Kotitalousnaisten jaosto, joka hankki yhdistykselle talkoilla 50-hengen ruoka- ja kahviastiastot, sekä kahdet kangaspuut jotka ovat vieläkin yhdistyksen käytössä.

70-luvulla kylätoiminta alkoi myös Tipasojalla. Urheilu/pesäpallokenttä ja valaistu latu ovat osoitus silloisesta kylähengestä.

Vuonna -93 kylätoimikunta ja Maaseutuseura yhdistyivät ja syntyi nykyinen Tipasojan kyläyhdistys ry.

Toimintaa ennen koulun lakkautamista

Kyläkoulu oli kyläläisten yhteinen kokoontumispaikka ikään katsomatta, niin kesällä kuin talvella erilaisten tapahtumien myötä. 90-luvulla järjestettiin kesäisin Tipastapahtuma, joka kokosi väkeä ympäri Sotkamoa. Tapahtuman vetonaulana oli Tipasteatterin esitykset, jotka syntyivät kansalaisopiston kurssitoimintana. Tipasteatterin synty juontaa koulun joulujuhliin, jossa myös oppilaiden vanhemmat esittivät ohjelmaa. Tipasteatteri toimi kylällä aina vuoteen 2002 saakka.

Koululla vietettiin myös monet äitienpäiväjuhlat kyläkirkkoineen ja toteutettiin monia leivonta sekä ruoanlaittokursseja.

-2000-luvun alussa  alkoi  monivaiheinen “taistelu” kyläkoulun säilyttämisen puolesta.

-v.2004 kunniamaininta Vuoden Kainuulainen Kylä-kisassa.

Tipasoja oli ensimmäinen kylä Kainuussa, jolle tehtiin kylän maisemasuunnittelu.

-v.  2008 Vuoden Kainuulainen Kylä

-v. 2007 hanketoiminta alkoi tulla osaksi kylätoimintaa.

-v.2010 koulu lakkautettiin.

Kyläyhdistys osti koulun kunnalta joulukuussa 2012 ja myi vuoden 2013 alussa  koulurakennuksen osuuskunta Hopeahiidelle. Kesällä 2013 vietettiin kylätalo Tipsakassa avajaisia yhdessä osuuskunnan kanssa. Tätä ennen talkoilla remontoitiin liikuntasalirakennukseen kunnon keittiö ja saniteettitilat Elävä Kainuu leaderin avustuksella sekä vuoden 2012 suunistuksen MM- kisoista saaduilla myyntituloilla.

Tipasojan koulun historiasta kertoo myös youtubesta löytyvä video Pala Tipasojan koulun historiaa. Video on tehty 2007 osana Kainuun Nuotan Kylässä hanketta.

Meillä on jotain yhteistä (youtube.com)